Maaike in Tanzania

IBES speeltuin met de weeskinderen

Goeienavond allemaal!

Gisteravond heb ik een hele gezellige avond gehad samen met Olivia, Anna, Janna (dit is een nieuw nederlands meisje) en Curt (een Amerikaanse jongen, de buurman van Olivia). We zijn eerst even ergens gaan eten (chips maiay) en daarna naar een bar/shishalounge geweest. Het was een geslaagde avond, en leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kon terug meerijden met Emma Marije omdat zei even op Good Hope wou kijken dus hier trof ik het mee. We hebben besloten dat ik in de weekenden in het huis van mama Grace ga verblijven (dit is hetzelfde huis als waar Anna en Janna verblijven. Omdat ik dus nog steeds alleen op mijn project zit en dit waarschijnlijk nog tot 28 februari zo blijft. Eenmaal op het project weer aangekomen was Mya er ook weer (die dus 5 dagen in Kenia was). En ze wou graag samen met mij en de kinderen ergens heen een zwembad of een park of iets. Toen hebben we Emma Marije gevraagd wat een goed idee was hij zij beveelde ons IBES aan dit was een grote speeltuin en daar kunden we lunchen voor 5000 shilling per kind (dit is 2,50 ofzo). We begonnen meteen en hebben eerst 3 van de oudere kinderen uit de school gehaald, en gevraagd aan de leraar of dit oke was. We konden helaas alleen maar de kinderen van het weeshuis meenemen (dit zijn 18 kinderen) en niet de kinderen van de boarding omdat we dan intotaal met 58 kinderen zouden zijn en dit gewoon heel duur zou gaan worden en onmogelijk ivm het vervoer. Ook hebben we Ally gevraagd of hij een chaffeur voor ons kon regelen voor de schoolbus. Dit kon, helaas kwam hij wel iets van een halfuur te laat ... (lekker Tanzaniaans ook weer). Alle kinderen hadden zich op hun allemooist aangekleed omdat ze een dagje weg gingen, prachtige jurken, schoenen met hakjes eronder, blousjes echt super schattig. Eenmaal met zn allen in de schoobus te zitten konden we vertrekken. Het duurde 2 uren voordat we er waren... Dit kwam door de volgende dingen :

  1. Hij moest zijn olie bijvullen
  2. Hij moest tanken
  3. Hij reed over een drempel heen en toen hoorden we ineens een hele dikke klap en toen moest eerst de auto worden gerepareerd voordat we verder konden.. dit duurde ook wel zo'n halfuur...
  4. Hij wist de weg niet

Maar gelukkig zijn we aangekomen. Om 16:00 hadden we pas onze lunch omdat het allemaal dus zolang duurde.De kinderen waren daardoor erg moe en hongerig. Maar na de lunch was het zo ontzettend leuk en gezellig. We hebben volop genoten, en iedereen had een goed zin.

Toen we bijna weer weg zouden kwam Ibra naar mij toe en riep die : 'look look look'. Eerst zag ik het niet maar toen zag ik echt een geweldig mooie sprinkhaan met allemaal mooie kleuren ik had toevallig mijn fotocamera beet en ben begonnen met foto's schieten en dit is het resultaat geworden:

Ik moet zeggen dat dit 1 van mijn mooiste foto's is die ik ooit heb gemaakt in mijn leven, dus mijn dag kon ook niet meer stuk. Nog wat over IBES : het is een Nederlands project en het helpt weeskinderen die hun studie hebben afgerond om aan een baan te komen. Ze bieden hun banen aan om te helpen in de bediening in het restaurant of in de keuken. De vrouw waarmee ik sprak zei dat de meeste weeskinderen na hun studie weer opstraat raakten of de draad weer kwijt raakten. Wel was het erg moeilijk voor ze om sponsoren te krijgen (die hadden ze dus ook niet) omdat de meeste mensen gewoon denken dat wanneer ze die leeftijd hebben ze hun zelf maar moeten kunnen redden. Ook bouwden ze in meer plekken rond Arusha speeltuinen wat ik echt een super goed initiatief vind omdat hier echt geen enkele speeltuin te bekennenn is.

Toen we weer in de schoolbus terug zaten hebben Mya en ik suikerspinnen voor de kinderen gekocht. Dit hadden ze nog nooit eerder gehad maar ze vonden het blijkbaar erg lekker want er ontstond een kleine ruzie. Ook stonden we de terugreis natuurlijk weer in de file dus we waren net voor het avondeten weer thuis. Op dat moment kreeg ik echt even heel veel hoofdpijn (waarschijnlijk door het te weinig drinken en het spelen met de kinderen de hele dag) dus heb ik mijn eerste paracetamol hier in genomen in Tanzania haha. Daarna avondgegeten rijst met vis en een stukje mango, lekkeeer. Nu lekker slapen, want ik ben echt kapot na deze super leuke maar drukke dag!

Bedankt voor het lezen en ik spreek jullie morgen weer!

Liefs,

Maaike Jacobi

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!