Maaike in Tanzania

Visiting Elena's school

Hallo lieve mensen

Kiss

Leuk dat julllie allemaal weer mijn blog lezen, en bedankt voor alle leuke en lieve reacties. In de ochtend hadden de aunty's zelf pindakaas gekocht, wat ik echt nog nooit eerder had gezien. Dus hielp ik ze met brood smeren en de keuken opruimen. Na de afwas heb ik ontbeten en eigenlijk meteen na het ontbijt heb ik mijn spullen gepakt en werd ik opgehaald door Mya. We gingen namelijk de school van Elena bekijken. Elena is een vrouw die dicht bij good hope woont en die uit Spanje komt. Ze heeft ongeveer 2 jaar geleden een school opgezet een stukje buiten de stad, dus nog erg nieuw. Ze haalt kinderen van de straat af die niet naar school gaan. Er zijn ouders die gewoon het schoolgeld betalen, er zijn ouders die betalen met goederen (zoals bakstenen, rijst, etc.) en er zijn ouders die helemaal niet betalen. We zijn er heen gegaan met 2 dala dala's en daarna nog met de schoolbus. De school ligt namelijk erg afgelegen, in een prachtige omgeving, erg bebost. Toen we er aankwamen was Mady (het amerikaanse meisje die ook een tijd bij good hope vrijwiliggerswerk gedaan heeft) er ook en nog 2 spaanse vrijwilligers die op Elena haar school zullen gaan werken. Ik kreeg een hele rondleiding van Elena en zij vertelde over vanalles en nog wat. Ook vertelde ze dat seksualiteit hier een heel groot probleem was. Ze heeft bij de school namelijk een boarding (kamers waar kinderen verblijven). En de jongens en de meisjes zaten door elkaar omdat er voor de rest geen ruimte was. In hun eigen thuis hadden ze ook geen eigen kamer vertelde Elena en deelden de ouders dus ook daadwerkelijk alles.. geen privacy.. De jongens nemen dat gedrag van hun over en de meisjes zijn hier te verlegen om er wat van te zeggen. Seksuele voorlichting is daarom nu ook het eerste ding waar ze zich nu op gaat focussen. Omdat dit wel echt een probleem hier was/is (er is nu een gescheiden jongens en meisjes kamer). Ook zijn er nog veel meer dingen die moeten worden gebeurd, de klaslokalen hebben nog geen ramen ook zit er in 1 klaslokaal nog geen vloer, dit komt door hun geldtekort. Na de rondleiding hebben we wat spelletjes gedaan in de klas. Ik had van thuis een puzzel, twister, kleurboek en kleurtjes meegenomen voor deze school, omdat de spullen die ze hier hebben erg beperkt is. De puzzel wouden ze daarom ook meteen gaan doen, so we did it! Toen we weer terug gingen met de schoolbusn hebben we even wat gelunchd in een local tentje met zn zessen (Mady, Elena, Mya, de 2 vrijwiliggers en ik ). Het was erg gezellig en heerlijk cheap gegeten! Mya haar laatste dag hier is donderdag en daarom wou ze graag nog 1 keer koken voor de kinderen hier. Dus we zijn weer naar de supermarkt gegaan om alle ingredienten te halen. Pasta Bolognese hebben we gemaakt! Tijdens het koken was het weer erg gezellig. Mya vertelde me dat Allis (een meisje van het weeshuis) vroeg wanneer ze weer naar huis ging, toen Mya antwoordde zei ze: oh dat geeft niet want ik heb Maaike wel. Mya moest erg hard lachen hahah. Dit deed me denken aan een gesprek dat ik gister met Prisca (1 van de oudere kinderen had). We zaten gezellig buiten met de oudere kinderen naar voetbal van de jongens te kijken toen Prisca vroeg wanneer Mya weg ging. Dus ik antwoordde :'ja die gaat donderdag weg , dus dan zul je het alleen met mij moeten doen'. Waarop zij reageerde : 'oah you will be fine'. Ik vertelde Mya dat ik het natuurlijk helemaal niet zo bedoelde dat het niet leuk voor mij was maar juist voor hun. Maar dit is wat ik zo mooi vind aan de kinderen van hier, hun manier van denken.Ze denken niet alleen aan hun zelf hier maar ook aan anderen. Het avondeten was super lekker en de kinderen vonden het ook heerlijk! Hier even een plaatje van hoe het eruit ziet als alle bordjes op de grond liggen:

Na het eten nog even lekker auwehoeren met de kinderen en veel gelachen. Hierna snel een koude douche genomen en in bed gesprongen. Weer een hele leuke dag gehad ! En tot morgen !

Liefs,

Maaike

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!