Maaike in Tanzania

Kerk in kundayo en shocking news

Hallo lieve mensen,

Vandaag werd ik weer wakker in het huis van Janne en Anna. Lekker uitgeslapen tot 8:00. Heerlijk ontbijt gehad, geroosterd brood, een eitje, en yoghurt. Dit krijg ik niet eens zo luxe in Nederland! Na het ontbijt ging ik bedenken dat wat ik zou gaan doen deze dag. Nu kon ik eigenlijk niet echt iets bedenken. Ik wist dan Anna om 12:00 naar de kerk ging met Jackie (een local). Daarom vroeg ik haar of ik mee mocht naar de kerk, en dit was geen probleem. Toch wel weer leuk om een andere kerk te gaan bezoeken. Ook was dit een katholieke kerk en de vorige die ik had bezocht een protestantse.

Er werd veel gedaan met wierook zoals je hier ziet in de afbeelding hierboven. Ook was het avondmaal dit keer dit werd op een soort zelfde manier gedaan als in Nederland. De collecte wordt op een aparte manier gedaan, dit in beide kerken, je moet opstaan en naar voren lopen en dan gooi je het geld in een soort mand of bak. Wij dachten dat ze dit met opzet doen zodat je kan zien welke mensen blijven zitten en geen geld geven en welke niet zodat mensen sneller geld geven. Ook werden er bedragen opgenoemd van mensen die grotere donaties hadden gegeven. Dat vind ik hier persoonlijk erg jammer, ik vind dat in een kerk iedereen zich hoort thuis te voelen, of je nou arm of rijk bent. Ook in deze katholieke kerk werd er minder gezongen dan in de protestantse kerk en meer gebeden. Wanneer ze hier bidden gaan ze op hun knieen op het bankje dat voor je staat. Gelukkig duurde deze dienst maar 1,5 uur in plaats van 3 uren. Dit was prima te doen. Toen we thuis kwamen troffen we Janne aan die net was overvallen door een man.... Ze had haar tas beet en hij vroeg of hij hem voor haar zou dragen. Janne antwoordde hierop nee bedankt, maar toen begon hij aan haar tas te trekken. Janne liet niet los totdat hij een ijzeren staaf uit zijn broekzak haalde en op haar hand begon te slaan... Heel erg heftig, haar mobiel zat erin pinpas alles. Dit doet je ogen wel echt weer even openen dat je hier echt moet oppassen, want er lopen rare mensen over straat.... Na de lunch ben ik weeer met de daladala naar huis vertrokken, het voelde ook weer echt als thuiskomen toen ik het hek opendeed van mijn project en naar binnen liep. Ik werd warm verwelkomd door de aunty's en ze vertelden me dat ze me hadden gemist. Ook de kinderen kwamen rennend op mij af om te knuffelen super lief. De kinderen wouden graag mijn haar vlechten dus heb ik dit maar gedaan hahahha:

Mooi resultaat toch? Daarna lekker met zijn allen in de speeltuin gespeeld en gekletst. Gezellig! Toen hadden we avondeten, witte rijst, en dit was het. Merkte toch wel weer echt dat ik weer op mijn project was aangekomen hahaha. Nu weer op mijn kamer mijn blog aan het schrijven en zo eventjes met bedr skypen, want het is niet voor niks valentijnsdag he ?

Kiss

Bye byeee,

Maaike

Reacties

Reacties

kevin

Ik mis je en je hept een mooi blog

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!