Maaike in Tanzania

Masai vrouwen

Heyyy !

De ochtend begon met afwassen, en ontbijt klaarmaken. Daarna ontbeten, en kamer opgeruimd en toen ben ik met de dahladahla vertrokken richting Kundayo. We zijn vandaag namelijk naar een bijeenkomst van masai vrouwen gegaan. We gingen met Olivia, Anna, Adam (de soort van reisleider) en nog 3 locals. Het was zo'n 1,5 uur rijden naar de plek waar alle masai vrouwen 1 x in de week samen komen. Eerst in het algemeen wat over de masai cultuur: Het is een cultuur waarin de vrouw wordt uitgehuwelijk. Je kan al uitgehuwelijk zijn terwijl je nog niet eens bent geboren. De masai mensen leven vooral van en voor hun vee. De man is de baas in de masai cultuur. Wanneer je niet naar hem luisterd word je geslagen of weggejaagd. Ook kan de man meerdere vrouwen tegelijk hebben dit is erg gebruikelijk. De meeste mannen en vrouwen worden besneden.Bij deze bijeenkomstenkomen ze samen omdat ze zich graag los willen maken van hun mannen en zelfstandig willen worden. Bij elke bijeenkomst betalen ze 1000 shilling (50 cent) waarmee ze met z'n allen een soort bedrijfje kunnen opzetten en zo geld kunnnen verdienen. Tot nu toe loopt het erg goed en kunnen ze bijvoorbeeld uniformen kopen voor hun kinderen. Ook worden ze gesponsord door nederlanders voor bijvoorbeeld een gezondheidsverzekering. Hierover werd veel voorlichting gegeven tijdens de bijeenkomst. Wij mochten ontzettend veel vragen stellen deze vragen wil ik hier niet in deze blog vermelden ivm de privacy van deze vrouwen. Wat ik jullie wel wil mee geven iswees blij dat je in Nederland bent geboren. En wees blij met hoe het in Nederland gaat, er zijn zoveel dingen om over te klagen soms. Maar kijk ook eens naar de dingen die wel goed gaan. Echt waar, dat wij hier in Nederland onze eigen relaties mogen en kunnen starten en ook weer breken. Dat wij kunnen gaan voor de liefde, en niet omdat het moet. Dat onze kinderen later opgroeien met een goed onderwijs. Voor ons is dit allemaal heel erg normaal, maar voor deze mensen is dit een droom.

Het was een ontzettend bijzondere ervaring, en ik heb er veel van geleerd. Hierna zijn we nog met 1 massai vrouw mee gegaan naar haar huis en mochten we die van binnen bekijken. Het was ontzettend klein en erg donker en het stonk er ontzettend. Na dit te hebben bezocht reden we langs een grote markt waar Adam even een eend moest kopen (ja zo gaat dat hier haha). En toen reden we weer verder en heb ik de dahladahla naar huis gepakt. En gechilld met de kinderen.

Een bijzondere dag gehad, waar ik nog veel over kan nadenken.

Heel veel liefs,

Maaike